AQUAPLANING. Čo je aquaplaning a ako ho zvládnuť?
Pri aquaplaningu sa v priestore medzi pneumatikou a vozovkou vytvára súvislá vrstva vody, kvôli ktorej sa vozidlo stáva úplne neovládateľným. Nejde o bežný šmyk na mokrej vozovke, ale o úplnú stratu priľnavosti pneumatiky spôsobenú nedostatočným odvodom vody z jej povrchu. Aquaplaning vzniká často už pri rýchlostiach nad 80 km/h, čím viac vody je na vozovke tým skôr môžeme očakávať aquaplaning, a to aj pri nižšej rýchlosti. Samozrejme úlohu zohráva aj stav vozidla (hlavne zlý stav tlmičov môže prispieť ku vzniku aquaplaningu pri nižšej rýchlosti).
Čo robiť ak dostanete aquaplaning:
• Nebrzdite, nepridávajte plyn, zbytočne netočte volantom- pokiaľ kolesá opäť „zaberú“ mohli by ste dostať neovládateľný šmyk
• Snažte sa držať kolesá v priamom smere, povoľte pedál plynu, zošlapnite pedál spojky. Odpor vody vozidlo spomalí, a tým sa pneumatika dostane opäť do kontaktu s vozovkou
Predchádzajte riziku prevenciou:
- Priebežne kontrolujte hĺbku dezénu letných i zimných pneumatík.
- Pre zníženie rizika aquaplaningu uvažujte o výmene pneumatiky už pri hĺbke dezénu 3 mm.
- Priebežne kontrolujte správny tlak v pneumatikách. Predovšetkým v prípade vysokého tlaku zbytočne znižujete styčnú plochu pneumatiky s vozovkou, a tak zvyšujete riziko straty priľnavosti. Ani podhustené pneumatiky však nie sú na mokrej vozovke bezpečné.
S výberom a objednaním vhodných pneumatík na Vaše vozidlo Vám radi pomôžu naši kolegovia: +421 918 988 333, e-mail: nd@tanex.sk
KOMENTÁRE